برگزاری مسابقه کتاب خوانی ویژه مهندسین خواهر سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری

مدیر فرهنگی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری از برگزاریی مسابقه کتابخوانی ویژه مهندسین خواهر ، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری ، مهندس  یونس پاینده از برگزاری مسابقه کتاب خوانی  ویژه مهندسین بسیجی خواهر خبر داد.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج مهنسین عمران ومعماری در گفتگو با خبرگزاری بسیج با بیان این مطلب خاطر نشان کرد:این مسابقه با هدف تحلیل وبررسی و  خلاصه نویسی از کتاب "پوشش اسلامی چالش ها و راه کارها " ویژه خواهران بسیجی سراسر کشور است.

وی مهلت ارسال آثار را تا تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸دانست  و افزود: علاقمندان میتوانند آثار خود را از طریق وب سایت WWW.OMRANBASIJ.IR , و یا از  طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۱۷۳۷۳۸۹۵۰  و ۰۲۱۷۴۱۴۶۷۲۱ و همچنین  آثار خود را  به  دبیرخانه سازمان بسیج مهندسن به آدرس :تهران صندوق پستی ۱۷۸۱۸۳۱۱۳  ارسال کنند.

همچنین مهندس  پاینده  تاریخ اعلام ارزیابی آثار ارسال شده در تاریخ ۵ اسفند ماه  سال جاری مصادف با روز مهندس بیان کرد.

 کتاب «پوشش اسلامی؛ چالش‌ها و راهکار‌ها با رویکردی به مهندسی فرهنگی» در ۲۹۲ صفحه به قلم حسن بنیانیان است توسط  انتشارات سوره مهر روانه بازار شده است .این کتاب کتاب دارای پنج فصل «آسیب‌های بدحجابی»، «پیامد‌های آزار جنسی در جهان»، «میانی نظری برای تعیین راهبرد‌های اصلاح و بهینه‌سازی پوشش اسلامی»، «بررسی عوامل تضعیف‌کننده فرهنگ عفاف و حجاب» و «راه‌برد‌ها، خط‌مشی‌ها و راهکار‌های تقویت فرهنگ عفاف و حجاب» است.

نویسنده در فصل اول به آسیب‌های بدحجابی در فرد، خانواده او، سایر خانواده‌ها، سازمان اجتماعی و کلیت جامعه؛ در قالب بررسی تخریب ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و منابع مختلف پرداخته است.

فصل دوم به پیامد‌های آزار جنسی در جهان که با توجه به فقدان فرهنگ عفاف در حال گسترش است، از دید آمار و مبانی نظری در دو بخش کشور‌های غربی و کشور‌های در حال توسعه اشاره دارد.

در این فصل آمده است: «انتخاب تصویری از بدن نیمه‌برهنه یا برهنه چند زن زیبا و نصب آن در پوستر‌های شهری و یا تیزر‌های تبلیغاتی تلویزیونی، از نظر روانی مجازاتی است برای همه زنانی که در کنار همسران خود زندگی می‌کنند و از عشق، علاقه و محبت او برخوردارند، اما به دلیل به نمایش درآمدن این تصاویر در مقابل همسر خود احساس کمبود می‌کنند یا مرد به صورت غیرمستقیم با رفتار خود او را سرزنش می‌کند و ممکن است گفته شود که زن و مرد اروپایی این مسئله را پذیرفته‌اند که اینها اقلیت‌اند و واقعیت زندگی، همین زنان معمولی هستند. پاسخ این است که این پذیرش عقلی است و نمی‌تواند پاسخ‌گوی احساس مرد باشد.» ص ۷۲

فصل سوم به مبانی نظری و رویکرد‌هایی برای دسترسی به راهکار‌های اصلاح و بهینه‌سازی پوشش اسلامی ‌اختصاص دارد.

همچنین در این فصل اصول تربیت و فرهنگ‌سازی را که شامل «انطباق با فطرت»، «استفاده از عقل و تفکر»، «تدریجی‌بودن امر تربیت»، «دیدن تفاوت‌ها»، «احیای خود کمال‌جو»، «احیای روح حقیقت‌جو»، «دوست داشتن بودن مربی» و «استمداد از خداوند» است، نیز توضیح داده شده است.

نویسنده فعالیت فرهنگی را چنین تعریف کرده است: «فعالیت فرهنگی مجموعه تلاش‌های آگاهانه‌ای است که افراد، نهاد‌ها و سازمان‌های جامعه انجام می‌دهند تا تغییرات از پیش مشخص شده‌ای در نظام اعتقادات، ارزش‌ها و رفتار‌های افراد مورد نظر ایجاد کنند.» ص ۱۰۳

نویسنده در ادامه به جامعه‌پذیری اشاره و از اکبر جباری، در تبیین علل بدحجابی چنین نقل می‌کند: «در جامعه‌ای که معماری، شهرسازی، ترافیک، صنعت، ورزش، هنر، رسانه، سینما، سیاست و بسیاری از امور آن، ساختار و ماهیت سکشوآل (زیست‌جهان جنسی) پیدا کرده است، بی‌حجابی کنشی است. از یک

سو هم معلول زیست‌جهان سکشوآل هست و از سوی دیگر، علت آن.» ص ۱۲۱

فصل چهارم عوامل تضعیف‌کننده فرهنگ عفاف و حجاب را بررسی می‌کند، «آثار مخرب اقدامات دلسوزانه» مانند وضع برخی قوانین و یا کاستی‌هایی که در شیوه فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد و همچنین «آثار تخریبی اقدامات آگاهانه مخالفین داخلی» و «پیامد‌های تخریبی خازح از مرز‌ها» در این فصل عنوان شده‌اند.

به عنوان مثال نویسنده در این بخش به بعضی از مربیان و مدیران مدارس اشاره می‌کند: «حضور بعضی از مربیان حقوق‌بگیر رسمی ‌در مراکز فرهنگی کشور که اعتقادی به آنچه که می‌گویند ندارند، نه تنها به تقویت فرهنگ عفاف و حجاب کمکی نمی‌کند، بلکه تخریب‌کننده تلاش‌های سازنده مربیان پرتلاش و صادقی است که می‌خواهند این مسئله را حل کنند.» ص ۱۴۰

فصل آخر کتاب به راهکار‌ها اختصاص دارد. نویسنده در این فصل به راهکار افزایش اعتقادات دینی جامعه، اصلاح نگرش نادرست مدیران به فرهنگ، اصلاح نگرش نخبگان جامعه و حوزه‌های علمیه و اصلاحات نگرشی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های صدا و سیما و هنر اشاره می‌کند و همچنین رسالت‌های خاص نهاردهای و سازمان‌های مرتبط در رابطه با فرهنگ عفاف و حجاب مانند نهاد آموزش و پرورش، صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های غیرفرهنگی و وزارت ارشاد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.